Berlin

I mitten av Berlin åkte jag och Joakim på vår första utlandssemester tillsammans (de gånger jag åkte till München räknas inte, för ingen av oss var ledig när jag var där), och vi åkte till Berlin! Jag har blivit så kär i Tyskland sedan jag besökte München förra året, och Joakim hade tänkt åka till Berlin medan han var i Tyskland med sina kompisar, men det blev aldrig av. Så vi åkte nu istället! Vi klev upp 03.30 för att hinna med vårt flyg som gick 06.15 från Arlanda. 
Vi bodde på ett superfint hotell som låg i östra Berlin med typ två minuters gångväg från Alexanderplatz och en a-mazing frukostbuffé.
På onsdagen vandrade vi från öst till väst, och började med att besöka DDR-museumet. Det är ett interaktivt museum där man får öppna luckor och lådor och peta på saker. Så himla mycket information och mycket intressant. 
Trabanten var typ den enda bilen människorna i Östberlin kunde köpa, och då kunde de få stå på en väntelista i upp till 16 år. Tvåtaktsmotor, inget kylsystem, icke-fungerande bränslemätare, behövde man få den reparerad var man tvungen att ta med sig reservdelarna själv till mekanikern.
 Varje dag hölls ett möte för pressen om vad som fick rapporteras. Notera att alla tio tidningar har samma story på förstasidan.
Det fanns garderober att öppna och kika in i. Alla kläder som gick att köpa i Östberlin låg alltid några år efter modet i väst.
Efter museumet fortsatte vi vår promenad västerut. Det var idealt promenadväder. Jättevarmt men ganska molnigt och lite blåsigt, så vi blev inte stekta i värmen direkt. 
Vi besökte Förintelsemonumentet, som var imponerande i all sin avskalade enkelhet.
Sedan fortsatte vi vidare genom Tiergarten, en enorm park mitt i Berlin. När en vuxit upp bland tall och gran är det något extra speciellt med att vandra under gigantiska lövträd.
I västra kanten av Tiergarten låg Café am Neuen See, en biergarten där vi åt middag på kvällen och drack öl. Solen sken genom löven, det var ljusslingor i träden och livet var bra. 
 
 
På torsdagen promenerade vi längs East Side Gallery, som är en 1,3 km lång del av Berlinmuren som gjorts om till en konstuställning där konstnärer från 120 länder målat med grafitti.
Resten av torsdagen var mer promenad, genom Kreuzberg som är Berlins hipsterkvarter, genom shoppingkvarter och i galleriorna vid Alexanderplatz innan vi kollapsade i sängen på hotellet och tittade på Gilmore Girls. På fredagen hann vi inte så mycket mer än att äta frukost, packa ihop och åka till flygplatsen, men jag var ändå mycket nöjd med vår lilla semester i superfina Berlin. Skulle inte ha något emot att åka tillbaka.
 
 
| joakim, minnen, resor, tyskland | |
#1 - - Jenny:

Du bloggar alldeles för sällan "lillasyster" :) Är så kul att se vad du/ni gör (känner att jag låter som en gammal faster nu.... ;) )

Svar: Haha, ja jag vet! Jag har bara inte känt mig inspirerad! Ska försöka bättra mig för din skull ;)
Lina

Upp