bästa hummusen

Att göra saker själv har hjälpt mig spara så mycket pengar som student. Baka eget bröd, ta med matlåda, rosta egen granola, baka egna proteinbars, koka bönor själv istället för att köpa en burk konserverade. Och det blir inte bara billigare, det blir godare och nyttigare dessutom. Man vet precis vad man stoppar i sig och kan välja sina råvaror själv.
 
För två veckor sedan gjorde jag hummus på konserverade kikärtor, och den blev gråaktig och sträv. Idag gjorde jag hummus på kikärtor jag kokat själv imorse, och den fick precis den konsistens och färg som jag vill att hummus ska ha. 
Att göra eget är såklart inte alltid det snabbaste sättet att ställa maten på bordet; för att få en slät hummus måste man skala kikärtorna efter att man kokat dem, vilket tar en stund. När jag gjorde det idag insåg jag att en av anledningarna till att jag tycker att konserverade bönor är lite halvsnuskigt att hålla på med är för att vätskan de ligger i påminner mig om vad Neo ligger i när han vaknar upp i sin kuvös i The Matrix. Yuck. 
Den här hummusen blir lite syrlig men med sting och mycket vitlökssmak, och med fantastisk krämig konsistens Precis som jag vill ha den.
 
Hummus
blir ca 300 g
2 dl torkade kikärtor (blir 4 dl kokta)
2 msk tahini*
2 vitlöksklyftor (mediumstora), pressade
4 msk olivolja
1 & 1/2 msk citronsaft
ca 1 krm paprikapulver
1 krm chiliflingor
salt och peppar
 
Använder du torkade bönor är första steget att blötlägga dem i massor av vatten i 12 timmar, så vill du göra hummus idag så föreslår jag färdigkokta. Skala bort den papperaktiga hinnan på kikärtorna och blanda sedan alla ingredienser i en matberedare och kör den tills dess att du har en slät hummus. Med mitt recept blir det en ganska fluffig och tjock hummus, vill ha en tunnare är det bara att tillsätta mer olja. Salta och peppra efter tycke och smak, ät med ALLT. Som smörgåspålägg, som dipp till chips, grönsaker eller knäckebröd, som sås till kyckling eller i wraps med grönsaker.
 
*OBS! Jag gör egen tahini som, eftersom min matebredare inte är av högsta kvalitet så att säga, inte blir lika tunn och jämn som köpetahini. Om man använder köpt tahini kan man behöva ta lite mindre olja för att få samma fluffiga konsistent. 
Matlagning och bakning | hummus, matlagning, recept, veganskt, vegetariskt | |
#1 - - Melinda :

åå vad gott :D blev hungrig nu hih

Upp