bloggtips: matbloggar

Jag läser jättemånga matbloggar, och nästan alla av dom är nischade mot någon slags specialkost. Överrepresenterade är bloggar som inriktar sig mot glutenfritt, vegetariskt, veganskt och clean eating, och det är så roligt att se att det finns så himla mycket spännande mat att laga, trots restriktioner på vad man kan stoppa i sig. Framförallt har det öppnat sig en helt ny värld av glutenfri bakning, vad som tidigare i mitt huvud varit begränsat till mjölmixer har nu utvidgats med så många olika sätt att baka glutenfritt som inte är torrt och tråkigt. Här är mina bästa bloggtips när det kommer till matbloggar, sorterade efter kategori.
 
Vegetariskt
 
Internets bästa matblogg stavas Thug Kitchen. Den är, eh, not safe for work. Inte heller safe for föreläsningar om du inte vill leva farligt och riskera att skratta högt medan föreläsaren går igenom någon tråkig formel. Hur som helst är den otroligt rolig och har en stor variation i sina recept, och allt är vegetariskt. Och är du inte sugen på att laga mat så kan du titta in bara för att läsa recepten och skratta. 
 
 
Den här bloggen drivs av två svenskar men skrivs på engelska, och den är full av fantastiska bilder och bra recept. Jag bakade deras hasselnöts, äpple och chokladbullar, och de var de godaste bullarna jag någonsin ätit. Tyvärr så uppdaterar de inte så frekvent (de har precis släppt en fysisk kokbok som jag stått och tummat på i bokhandlar ett par gånger nu, så jag antar att de har annat att göra också) men jag tittar in varje dag ändå, i hopp om nya recept.
 
 
The awesome green skrivs av en soon-to-be kostvetare, och förutom fantastiska recpet och bilder skriver hon även lite kort om näringsinnehåll och vad ingredienserna i recepten hjälper din kropp med. Både fint och informativt! 
 
Hortus cooking är typ den vackraste bloggen jag besöker. Drivs av en twenty-something tjej som bor på den italienska landsbygden och har typ obegränsad tillgång till ekologiska och närproducerade råvaror. Är inte strikt en matblogg, utan hon skriver även om lite andra saker, som hur man gör egna ansiktsmasker och sånt. Fotografierna är helt magiska, recepten fantastiska, och hon har skrivit väldigt ingående och informativt om konsten att baka italienskt lantbröd, vilket var det första inlägget jag läste och sedan varit helt fast (undra varför, #brödälskarNnummer1).
 
Glutenfritt
 

Många av de bloggar jag läser har ofta en del glutenfria recept, men Unconventional baker är den enda jag läser som endast har glutenfria recept. Har inte testat något av hennes recept än, men allting hon lägger upp ser otroligt gott och fint ut. 
 
Inte helt renodlat en glutenfri blogg, men oftare än sällan är de recept de lägger upp glutenfria. Deras filosofi är att allt de gör ska gå snabbt, typ 30 minuter, och det ska inte behövas mer än en skål. Snabbt, enkelt, snällt mot känslig mage. 
 
Hälsofokus
 
En blogg som drivs av en certifierad kostvetare som postar både recept och inlägg om att leva hälsosamt i allmänhet, och informativa inlägg om, ja t.ex. fördelarna med att äta mör choklad. This is like.
På Running on real food finns veganska, nyttiga recept i både kategorierna varmrätt och efterrätt, varvat med inlägg om träning och hälsa.
 
Vill påpeka att vid sitt första besök på bloggarna är risken stor att man sitter och tittar igenom, typ, alla sidor recept de har. Så vill ni få saker gjort ikväll kan ni ju göra något annat än att klicka på länkarna. 
 
| bloggtips, glutenfritt, hälsa, veganskt, vegetariskt | |
Upp