vad jag läser, vecka 9


Gone Girl hänger med överallt i ryggsäcken från och med i söndags, och hemma bredvid sängen ligger Too much happiness. Jag har börjat med ett nytt system av läsning där en roman, i relativt behändig pocketform, får följa med till skolan och läsas i kvartsrasterna under föreläsningstimmarna, medan en novellsamling får tjäna som kvällsläsning. Än så länge är jag väldigt nöjd med den nya ordningen. En novell är ungefär exakt så många sidor jag orkar läsa innan ögonlocken slår igen på kvällen, och en roman är lättare att slå igen mitt i ett kapitel då föreläsningen drar igång igen. En novell är ofta så intensiv att man inte riktigt kan släppa taget innan man är färdig.
 
Too much happiness har imponerat än så länge, framförallt den inledande historien gjorde ett starkt intryck på mig. Munro skriver med en påtaglig insikt i kvinnoöden och lyckas på få sidor introducera mycket trovärdiga karaktärer. Gone Girl har jag inte hunnit långt i än, men jag känner redan att jag är på min vakt, något jag tenderar att vara när jag läser något skriver i första person-perspektiv. Man vet aldrig vad man kan lita på när det är karaktärerna själva som berättar historien. Det ska bli spännande att se what all the fuzz is about, så att säga.
Böcker | böcker, veckoläsning | |
Upp