den här solen som förföljt mig hela helgen


I Uppsala bara blåser det, så det spelar ingen roll att solen varit framme i två veckor. Men här hemma i Ångermanland värmer den en försiktigt våroptimistisk kropp. Jag gick på promenad runt Lidbäcken i förrgår, med solen i ögonen och en distinkt doft av brandrök i näsan, hela byn eldar gräs och ris: det är vår!
Idag vilade jag en stund i burspråket (som är som ett rum för ljusterapi när det är sånt här väder) efter lunch, med kaffe och kaka och Lena Anderssons "Egenmäktigt förfarande", som jag fått av Joakims mamma för att hon hittat den billigt på bokrean och jag sagt att jag velat läsa den ("Jag tycker det är så roligt med någon som läser!"). Hon är fin hon. Började på den igår och är snart klar, den är svår att slita sig från.
Idag åker jag tillbaka till Uppsala, både fint och tråkigt, som vanligt. 
| |
Upp