en lördag

Igår vandrade jag och Joakim ner till stan och lördagsfikade smörgåstårta på Norrlands. Det är fortfarande vårstormar i Uppsala, men det är åtminstone barmark och inte speciellt kallt. Och solen har återvänt till stan (hörde något om att Uppsala under november hade någon period då vi hade noll soltimmar på typ 20 dagar? November var en rätt tör månad), och det är ju inte direkt skitfult här inte.
Efter smörgåstårtan skiljdes vi åt, och jag gick och mötte upp min bror på Fyrishov där det för första gången hölls Uppsala Beer&Whisky festival. Varken jag eller Jonas hade sett någon som helst reklam för evenemanget, utan det var Angelica (som är i USA liksom) som tipsade Jonas och sen frågade han om jag ville hänga med. Det var en väldigt trevlig tillställning må jag säga! Vi provade lite allt möjligt i montrarna.
 
Av whiskeyutbudet testade vi de svenska alternativen från både BOX och Mackmyra, båda gångerna en variant från privata fat som inte kommer säljas på Systemet. Lite tråkigt, då den vi testade från BOX var så himla god. Rökig, lagrad på ungersk ek och massor av smak. Jag blev så till mig att jag lyckades inhalera lite av den ner i lungan (jag fick inte ut mer av smakupplevelsen men det brände rejält så jag visste ju att jag levde åtminstone). Det var inget fel på Mackmyras, men jämfört med BOX var den inte lika bra. 
Utöver whiskey testade vi lite öl också, ett veteöl som väl var sådär. Inte dåligt, men ingen fantastisk smakupplevelse. Lite tunt liksom. Däremot testade vi också en helt fantastisk stout, Blueberry Backbone, med smak av kaffe och blåbär. Massor av blåbärssmak som kombinerade så himla bra med kaffesmaken. Det var litegrann som om att dricka en riktigt mörk chokladkaka med blåbärssmak. Otroligt god! Det tråkiga med fantastiska mikrobryggerier som dessa är att det är just mikro och därför blir det svårt att få tag på deras produkter. Jag kanske får tipsa Orvars krog om att ta in den. Mjödet vi testade var väldigt gott, lite som en läsk. Smakade litegrann som Trocadero eller Portello, fast mer kryddigt.
 
Efter testandet vandrade jag hemåt och åt en semla med Joakim innan vi hade tacokväll med Joakims bror och en kompis till dom. All in all var det en väldigt trevlig lördag.
 
| minnen, whisky, öl | |
#1 - - Anonym:

Box-upplevelsen måste diskuteras ingående sen, jag har aldrig provat!!

Svar: Absolut! Västernorrland har något att vara stolta över, BOX kommer bli riktigt, riktigt bra.
Lina

Upp