på senaste

Förra helgen tävlade jag och Joakim i Rebusrallyt med Jonas, Angelica och Jonas och Jockes kompisar. Rebusrallyt är en tävling arrangerad av UTN och går ut på att åka runt i Uppsala med omnejd och lösa rebusar. Varje rebus leder dig till en ny plats och målet är såklart att gå mål så fort som möjligt och med så lite tidstillägg som möjligt. Vi startade kring åtta på morgonen och gick i mål 15.36. Jag tror vi slutade på elfte plats, vilket inte var så himla dåligt med tanke på att det var 100 lag anmälda, men hur som helst så var vår dag i minibussen mycket rolig och trevlig. Och temat för året var särskrivningar och felsägningar, så vårt lag klädde ut oss till Hairy Potter. 
  
 
I övrigt har jag läst två extremt underhållande science fiction-böcker de senaste två veckorna, Ready Player One av Ernest Cline och The Martian av Andy Weir. 
 
                           
 
The Martian handlar om en supersarkastisk snubbe som blir fast på Mars efter att han och resten av hans team blir tvungna att överge deras uppdrag på planeten när en kraftig sandstorm drar in. I egenskap av att vara både botaniker och ingejör gör han sedan sitt bästa för att överleva ensam på Mars. Lättillgänglig vetenskap tillsammans med dåliga skämt som fick mig att sitta som på nålar fram till slutet. Så spännande, så rolig!
 
Ready player one är en bok som vilken dataspelsnörd, eller person född och uppvuxen på 80-talet, kan uppskatta. Året är 2044, jorden är inte längre direkt på topp, och i princip hela befolkningen flyr sin miserabla tillvaro genom att logga in i The OASIS, en virtuell simulation som låter dig vara precis vem du vill. När mannen som skapat the OASIS dör lämnar han efter sig ett videoklipp där han berättar att han i the OASIS har gömt ett easter egg (medvetet dolt innehåll i ett dataspel, som ofta är en slags vänlig och skämtsam blinkning till spelaren från spelutvecklaren om spelaren lyckas hitta innehållet, reds. anm.), och den som hittar ägget kommer att ärva hans multimiljard-förmögenhet och ägarskap av hela OASIS. Fem år efter skaparens död blir Wade Watts den första att klura ut innebörden av den första ledtråden som leder till ägget, och drama väntar inte med att dyka upp.  
 
I och med att jag läste klart The Martian så har jag nu nått mitt mål att läsa 45 böcker under 2015!
 
Jag har även börjat sticka. Har lärt mig två saker (förutom att sticka sockar, vantar och tröjor): 1. att sticka är ungefär som ett beroende. 2) garn är dyrt. 
 
 
| |
Upp