jullovets sista vecka

Jag är tillbaka till Uppsala, efter tre fantastiska veckor hemma i Hällsjö. Min sista jullovsvecka har varit handarbete och påtande hemmavid. Joakim har varit på skolan och slitit med det sista på sitt projekt så jag har haft lägenheten för mig själv, vilket har gett mig lugn och ro att ta tag i sånt där jag inte orkat göra under terminen som gått. Typ städa hyllan under tv-bordet och rensa kylskåpet från utgångna såser och annat mystiskt som legat därinne för länge. Och så har jag ju stickat och virkat. 
Häromkvällen snodde jag ihop ett pannband av ett överblivet nystan i hopp om att bli av med garnet någon gång men jag har fortfarande ett nystan kvar av samma garn. Suck. Sockar nästa? 
I förrgår var jag hos Madeleine som jag lovat en syjunta hur länge som helst, och vi spenderade hela dagen med att sticka, prata och dricka kaffe. Så efterlängtad och bra dag! Mammas kofta är på g, men igår tog garnet slut så jag blev tvungen att beställa mer. På måndag kan jag återuppta arbetet!
Idag har jag städat bort julen (tre dagar för sent) och dammtorkat där det verkligen varit behövligt. I min Crockpot som jag fick i julklapp av föräldrarna gosar en tomatsås som jag tänkte servera med stekt halloumi till pasta ikväll (inspirerad av Halloumistroganoffen jag fick hemma hos Markus och Evelina i helgen som gick, så gott!). Den har fem av åtta timmar kvar att slowcookas och redan nu fyller den hela vardagsrummet med en fantastisk doft. (Eftersom de enda eluttag vi har i köket är utrustade med timer på 30 min så får den stå i vardagsrummet. Att behöva springa och slå på den var 30:e minut defeats the purpose med att ha en slow cooker vars idé är att en ska kunna slå igång den och sedan glömma den ett par timmar.)
Jag har också hittat ett passande projekt för mitt rosa bomullsgarn. Det ska bli en virkad sjal med spetskant och jag tror den kommer bli så nice och perfekt fram emot våren.
 
 
Dagbok, Handarbete | stickning, virkning | |
#1 - - Lili:

Vad mysigt! Jag beundrar verkligen alla som har tålamod och kunskap för handarbete. Men kreativitet och skapande överhuvudtaget är ju fantastiskt :)

Upp