vad jag gör medan jag handarbetar

Lyssnar på ljudböcker
Jag fick tre månaders prenumeration på Storytel av mamma och pappa i juklapp och är så nöjd! Har tidigare använt Audible som är Amazons ljudbokstjänst och även köpt ljudböcker från iTunes, men Storytel är så fett på det sättet att du betalar en summa i månaden och får lyssna hur mycket som helst. Som Spotify och Netflix! Just nu lyssnar jag på sista delen i Robin Hobbs klassiska Farseer-triologi, som jag inte läst tidigare. Hur bra? Så bra! Fantasy precis som en vill ha den. 
Lyssnar på podcast
Jag har aldrig ritkigt blivit podcastfrälst på det sättet som många andra har, som prenumerar på tio stycken podcasts i veckan, minst, men jag har tre stycken podcasts som jag följer och lyssnar på regelbundet:
Sword and Laser - internets bästa science fiction- och fantasy-podcast med tillhörande bokklubb och goodreads-grupp med forum. Det kommer två avsnitt i månaden minst, och ibland släpper de bonusavsnitt med författarintervjuer. Min att läsa-lista har blivit så mycket längre sedan jag började lyssna på deras podcast! Kvalitetsinnehåll med råge.
 Welcome to Night Vale - är egentligen inte en podcast i den traditionella bemärkelsen. WtNV är ett fiktivt lokalradioprogram där värden Cecil Palmer rapporterar om händelser och nyheter i den lilla staden Night Vale, och det som händer i Night Vale är inte direkt det du förväntar dig ska hända i en sömnig småstad någonstans i USA. (Jag har alltid föreställt mig att Night Vale ligger i USA:s sydvästra ökenlandskap, men jag vet inte om det stämmer). Den bästa förklaringen jag kan ge är att WtNV är som en blandning av Kafka och H.P Lovecraft. Lika mått absurditet och kusligheter, med sci-fi element, en del samhällskritik och så mycket WTF-känsla över alltihop. Det är SÅ bra. 
We have concerns - mitt senaste tilskott i prenumerationslistan är We have concerns som garanterar mig åtminstone 3 sessioner av gapskratt varje vecka. Måndag, onsdag och fredag släpps nya avsnitt där Jeff och Anthony diskuterar någon nyhet de fått inskickade till sig, ofta något med ett vetenskapligt element och rätt mycket sensationsvärde, och de är helt hysteriskt roliga. Utöver deras diskussioner kör de också lite improvisations-sketecher som ofta ballar ur på de allra bästa sätt. På deras hemsida finns en listener guide om du är nyfiken och vill lyssna på det som de anser är deras bästa avsnitt hittills. Själv rekommenderar jag "Russian to try it" som jag minns att jag skrattade så mycket åt att jag fick ont i magen.
Tittar på Netflix
Men bara om jag stickar, och om jag stickar varv efter varv av slätstickning. Mer än så klarar jag inte av om jag dessutom ska slänga ett öga på skärmen. Just nu tittar jag på Downton Abbey. Har sett hälften av säsong fem och det är ju bara så jäkla bra. Jeez.
Dagbok, Handarbete | |
Upp