halvtjockkakor

Nog finns det bra många anledningar att kalla sig själv lokalpatriot när det kommer till Ångermanland. Höga Kusten, skogarna, dialekten, klimatet, Hällsjö, Kyrkdal och visst är väl Nordingrå riktigt jäkla vackert det också. Surströmming har aldrig fallit mig i smaken, men halvtjockkakern. Oh my. Det finns inget bättre bröd i hela världen. Surdegsbröd som jäst i fyrtio timmar och gräddats till perfektion med segt inkråm och knaprig skorpa har ingenting att komma med när det ställs mot halvtjockkakor. 
Jag fick en kruskavel i julklapp nu i vintras, och trots att jag varken äger bakefjöl, borste eller vedeldad stenugn så lät jag det inte stoppa mig idag när jag bestämde mig för att försökte mig på att baka jordens bästa bröd. 
Det var ungefär det enklaste jag gjort. Degen innehåller hjortronsalt, så den behöver inte jäsa och var därför klar på typ en minut. Jag bara snodde ihop alla ingredienser, hällde ut degen på bordet och satte igång. 
Förmodligen finns det lika många recept på halvtjockkaker som det finns urfamiljer i Ångermanland, men jag har växt upp på de vi bakar på kulturdagarna hemma hos Bomans, och där är det inga krusiduller. Jag hade inte receptet, men googlade lite och tog ett recept som såg ut som vad jag trodde att det skulle vara men bortsåg från brödkryddorna som skulle vara i. Det är ju rätt vanligt att det är typ anis eller kummin eller båda två i, men i min deg var det bara rågsikt, sirap, salt och filmjölk, och de blev precis som de jag var vana vid.
De blev så fantastiskt goda, trots att de inte gräddats i veldad ugn. Jag bara stekte dem på medelhög värme i knappt en minut på varje sida, och de blev perfekta: sega och söta, med en touch av bränt mjöl. Jag äter mina halvtjockkaker utan någonting annat än smör på, och de är såklart som godast då de är precis nygräddade. 
 
Halvtjockkakor
ca 20 st

720 g rågsikt
2 tsk hjortronsalt
15 g salt
1/2 l filmjölk
1 dl sirap
 
Blanda ihop rågsikten, hjortronsaltet och saltet. Tillsätt filmjölk och sirap och knåda till en jämn deg (jag använde hushållsassistent). Stjälp upp på mjölat bakbord och gör ämnen i lämplig storlek (beror på hur stor stekpanna du har). Kavla ut till en rund kaka, ca 3 mm tjock, och nagga sedan med nagg eller kruskavel. Stek på näst högsta temperatur, knappt en minut på varje sida eller till de får en fin färg. Smöra en och vik den dubbelt, ät medan den fortfarande är varm, passa så att du inte dräller smör över hela dig och golvet (har hänt mer än en gång) och kanalisera den ångemanländska själen.
 
Matlagning och bakning | bakning, recept | |
Upp