lina recenserar: yes please av amy poehler

“You do it because the doing of it is the thing. The doing is the thing.
The talking and worrying and thinking is not the thing.”
 
Om jag ska vara ärlig visste jag inte jättemycket om Amy Poehler innan jag läste den här boken. Jag visste att hon spelade huvudrollen i och har producerat ett flertal avsnitt av min bästa humorserie Parks and Recreation. Jag visste att hon varit gift med Will Arnett som spelar Gobe i en annan av mina bästa humorserier, Arrested Development. Jag visste att hon varit med i Saturday Night Live och att hon och Tina Fey är ett dream team. Men nu efter att jag läst Yes Please, så kan jag verkligen på riktigt säga att jag är ett så stort fan av denna kvinna. 
 
Yes Please är en samling av autobigrafiska anektdoter med en del självhjälpstips inblandat, som det citerat ovan. The doing is the things. Indeed. Hon pratar mycket om hur hon tog sig in i komikerbranschen genom improvisationsteater och sedan klättrade hela vägen upp till Saturday Night Live, men är samtidigt väldigt jordnära och påpekar att hon tog sig dit med hårt arbete, kontakter och lite tur. Hon pratar om hur hon kämpar med att göra "nej" till en komplett mening, om att göra saker innan man är redo och om hur viktigt det är att kvinnor står upp för varandra, håller ihop och inte dömer varandra för de val vi gör (*Good for her! Not for me.").
 
Jag kände att det var två element i den här boken, det ena som jag nämnde ovan: självhjälp och goda råd, och det andra är helt enkelt Amy Poehler som berättar galna historier om sitt liv och skriver upprörande fina saker om sina vänner och kollegor. Amy Poehler och TIna Feys vänskap är något att se upp till.
 
Amy Poehler är en fantastisk kvinna. Jag höll inte med om allting som fanns i boken, men mycket var väldigt underhållande och tänkvärt. Överhuvudtaget var den väldigt lättsmält och en bok som kändes enkel och avslappnande att läsa, bara att luta sig tillbaka och njuta av åkturen liksom. 
Böcker, Lina recenserar | böcker, recension | |
#1 - - Robex Lundgren:

fin bild

Svar: Tack :)
Lina

Upp