advent

SOM jag har längtat. Ett helt år faktiskt. Men så i söndags fick jag äntligen plocka fram (den något skrala) gömman av julpynt och lyssna på Jul, jul, strålande jul med Orphei Drängar och dricka min första mugg glögg.
Fast jag hade egentligen tjuvstartat en dag tidigt, för jag skulle baka pepparkakor på första advent, och pepparkaksdeg måste ju göras en dag i förtid. Jag använde mormors recept, där man smälter smör, socker, sirap och alla kryddor tillsammans och sedan ska röra tills det blir kallt, och jag rörde för hand så jag kunde stå och njuta av lukten av jul i minst tjugo minuter.
Men mormors deg är inte så lätt att ha att göra med, så det var egentligen bara första plåten som blev bra. Resten av kakorna blev typ, sega? Inte direkt konsistensen en är ute efter när en bakar pepparkakor. Men smaken var det inget fel på! Idag pluggar jag kvantfysik med Lars Christmas i bakgrunden, för varje sekund det är acceptabelt att lyssna på julmusik måste tas vara på.
 
Dagbok | |
Upp