årets första semla, årets tredje första utkast

Jag har längtat efter den här fredagen hela veckan. Jag har planerat, ända sedan förra helgen, att idag när duggan i linjär algebra äntligen var avklarad, då skulle jag bara ta en hel kväll och tillägna mig själv. Duggan gick nog ok, hoppas jag åtminstone. Det får vi väl se så småningom. Men när den var klar tog jag cykeln till stan och besökte The English Bookshop. Gudars, jag har inte varit där på så länge nu. Som jag älskar den affären. Mysigaste lokalen, bästa sortimentet, trevligaste personalen. Jag unnade mig fyra böcker. Det här med att inte köpa nya förrän man läst ut de man redan har? Eh, nä.
Gone Girl har jag velat läsa länge nu. Jag läser ju i vanliga fall inte speciellt mycket deckare, men jag har sett för många gif-set på tumblr för att inte vara nyfiken. To Kill a Mockingbird har jag tänkt läsa i evigheter, och nu när hon släppt en uppföljare tänkte jag att det var dags liksom. Jag har velat läsa något av Alice Munro ända sedan hon vann Nobelpriset, och jag har en novellperiod just nu så då slog jag till på Too much happiness. Kelly Link som skrivit Get in trouble har beskrivits som "a national treasure" av Neil Gaiman, och jag är inte sen på att ta fasta på eh, allt, som Neil Gaiman säger, så ja, den fick också följa med hem. Också en novellsamling dessutom!
 
Sen vandrade jag neråt på gatan och tog plats på Café Linné som jag återupptäckt som det mysigaste cafét i Uppsala. Jag köpte en chevrésallad till middag och sedan kalasade jag på semla medan jag skrev en ny novell. I tre timmar satt jag och skrev, tvingade mig själv att skriva klart innan jag gick hem. Jag är för duktig på attt börja och för dålig på att avsluta när jag skriver annars.
Semlan var god, till skillnad från typ alla köpesemlor jag någonsin smakat. Novellen handlar om en man som äger en järnaffär och som stjäl en spik ur varje kartong varje gång han packar upp en ny leverans. Den slutar väldigt sorgligt. Det är bara februari och jag har redan skrivit tre noveller i år. Det är mer än vad jag åstadkom under hela förra året. Jag är duktig.
Böcker | böcker, skrivande, skönlitteratur | |
#1 - - Therese:

Åh, Munro för dig som skriver noveller, förstå vad bra detta kommer bli! Ska bli spännande att höra vad du tycker. Själv är jag fortfarande mållös. :)

Svar: Ååååh, vad glad jag blir när du säger så!!! Har ju läst hur många blurbs som helst om att hon är fantastisk, men har inte hört någon jag litar på säga detsamma! Ska bli så spännande att läsa!
Lina

Upp