lina recenserar: damned av chuck palahniuk

 
Alternativ titel till inlägget: Wtf the fuck did I just read? 
 
Damned handlar om 13-åriga Maddy Spencer, dotter till en filmstjärna och en miljardär, som dör och hamnar i helvetet, och om hur hon sedan måste vänja sig vid sin fördömda tillvaro.
 
Ok, jag kan rulla med det här, tänkte jag till att börja med. Under de första 50-70 sidorna verkade det som att boken i slutet skulle knytas ihop i som en snygg, cynisk kommentar om vår värld och att den befolkas av hycklare. Det verkade lovande. Jag gillade Palahniuks utspel mot samhällets idéer om vad unga kvinnor måste vara, då Maddy berättar att hennes föräldrar inte hade några problem med att uppmana sin dotter att missbruka ett oändligt antal narkotiska preparat, men gud förbjude att hon gjorde något som skulle få henne att framstå som en "Slutty McSlutterson". Eller då vi får veta att Maddys mamma sagt att Maddys övervikt varit ett stort trauma för henne (mamman alltså). Jag gillade att trots att Maddys föräldrar verkade vara av högst ifrågasättbar karaktär så var även Maddy en smårasistisk, självupptagen skitunge; Palahniuk visade på hur ofta folk moraliserar över vad andra gör utan att ha någon självinsikt.
Jag tänkte, jag ser vad du gör Palahniuk, och jag gillar det. 
 
Och sen föll allt isär. Handlingen gick i tusen bitar. Karaktärer introducerades som om de skulle spela en stor del i handlingen, men de slutade med att de inte utvecklades överhuvudtaget och bara agerade i periferin. Tempot i boken ballade ur. I sista tredjedelen av boken var jag tvungen att gå tillbaka och läsa om bara för att se om jag missat något, men nej, helt plötsligt hade vi bara hamnat i en helt ny situation som inte byggts upp ett endaste dugg innan det väl hände. Och i slutet kommer någon extremt oinspirerad "plot twist" som kändes så himla krystad att jag blev helt matt. Och inga av de spetsiga samhällskommentarerna knöts ihop på värdiga sätt. 
 
Det verkade så lovande och i slutet var jag bara arg och irriterad över att jag ens slösat min tid på den här boken. Suck. Would not recommend
Böcker, Lina recenserar | böcker, recension | |
#1 - - Therese:

Vad är motsatsen till boktips? 😄

#2 - - Therese:

Vad är motsatsen till boktips? 😄

Svar: Boknix???? Finns det ens några antonymer till tips? Jag kanske får skapa en lista a lá UD över böcker jag avråder andra att läsa,
Lina

#3 - - Therese the multicommenter:

Men åh, himla känslig avtryckare då...

Upp