linsgryta för livsgnistan

Dagen började rätt, öh, segt? För jag blev bakfull av den inte ens hela ölen jag drack igår? Jag drack en öl innan bion och en efter bion, sammanlagt kanske inte ens 50 cl för jag drack inte upp någon av dom, och jag var helt snurrig i skallen imorse? Härligt. Den tiden jag idag hade tänkt lägga på att programmera, räkna algebra och träna spenderade jag i soffan med bok, youtube-videos, Parks and Recreation och inte mindre än tre mug-cakes med nutella. Tyckte väldigt synd om mig själv en väldigt lång stund, men sen tvingade jag mig själv iväg till Ica i hopp om att lite frisk luft skulle friska upp mig. Den korta promenaden hjälpte faktiskt, men jag köpte svindyr granola från Renée Voltaire för att jag fortfarande tyckte lite synd om mig själv. Sedan gick jag hem och lagade något lite mer näringsrikt än nutellamuffins bakade på en minut i mikron.
Jag har tänkt på smakkombinationen kokos och ingefära i flera dagar nu, så jag köpte kokosmjölk och färsk ingefära, gick hem och slog igång Uptown funk och snodde ihop linsgryta som blev så himla god och var precis vad jag behövde. Nu mår jag mycket bättre!
 
Lingryta med kokosmjölk och ingefära
4 portioner
 
3 dl röda linser
1 burk (400 ml) kokosmjölk
2 dl vatten
1 buljongtärning av egen preferens (jag tog höns)
1 stor morot
1 gul lök
ca 1 msk färsk ingefära
1/4 tsk chiliflingor
salt, peppar, paprikapulver
 
Riv moroten grovt, hacka löken, riv ingefäran fint och fräs allt i lite olivolja. Häll i kokosmjölken, vattnet, linserna och smula i grönsaksbuljongen och blanda i chiliflingorna. Låt koka i ca 10 minuter eller tills du tycker linserna fått en bra konsistens. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver. Servera med kolhydrat of choice, jag valde råris. Så himla gott vaaaaa.
 
Matlagning och bakning | recept, vegetariskt | |
Upp