morgon.

Jag älskar tidiga mornar. Min väckarklocka ringer prick 06.00 varje dag (ja, även helger) och det kombinerat med att jag somnar ungefär samma tid varje kväll gör det enkelt att kliva upp så tidigt. Det och att mornar är så majestätiskt fridfulla. 06.00 är en rätt okoventionell tid att vara vaken i ett så studenttätt område som Flogsta, så jag känner ofta att mornarna får jag ha helt för mig själv. Flogsta är tyst, allt är lugnt. 
 
Men det allra bästa med tidig morgon är att äta något riktigt gott till frukost. Jag älskar frukost mer än något annat mål mat på dagen, ofta när jag går och lägger mig så längtar jag efter att få kliva upp och äta frukost. 
 
Under vintern har det blivit mycket havregrynsgröt, dels för att det är snällt mot en studentplånbok, och dels för att det är varmt, nyttigt, gott och mättande. Sen jag lagt i en extra växel i tränandet har jag tagit för vana att blanda i färdigkokt quinoa i för att hålla mig mätt längre, och sedan varierar jag toppingar in i oändligheten. En favorit i vinter har varit hackade färska dadlar med chiafrön och kanel, men på senaste tiden har den kombinationen fått en konkurrent i mammas hemmakokta äppelmos med kanel, chiafrön och hackad mandel på. Idag blev det hallonsås av enbart kokta hallon, mandel och chia, och till sidan om en smörgås på brödet jag bakade igår, som fortfarande var saftigt trots dess glutenfria karaktär. Och så kaffe. Frukost alltså.
 
| dagbok, frukost, om lina | |
Upp