parmesan- och trattkantarellpasta

Vilken rubrik va? Idag blev det världens vardagslyx till middag.
 
En av de otaliga fördelarna med att växa upp i de norrländska skogarna är att när hösten kommer finns det ett, om man har tur, rätt stort bestånd av världens godaste ätbara sak att plocka runt knuten. Har man dessutom den ytterligare turen att ha en snäll mamma som tycker det är kul att gå i skogen och plocka dem, ja då sinar aldrig förrådet av torkade trattkantareller i ens hem. Iallafall om man är så pass sparsam med dem som jag är, för trattisar är verkligen lyxens lyx. The lyx liksom. För det mesta använder jag dem bara till att göra trattkantarelltoast, som är, utan tvekan, det bästa jag vet i matväg. Om jag bara fick välja en sak jag skulle äta resten av livet så skulle det vara trattkantarelltoast.
Men idag kände jag mig lite inspirerad, hade lite grädde kvar i kylen som behövde användas upp och ville ha något kolhydratpackat att stoppa i matlådan till imorgon då jag tänkte dra på gymmet på morgonen. Så då fick det bli parmesan- och trattkantarellpasta. Om det blev gott? Eh, jo.Vi får se hur mycket som blir kvar till matlådan imorgon.
 
(Mamma, det här receptet är till dig, puss och kram!)
Parmesan- och trattkantarellpasta
2 portioner

Ca 1 dl torkade trattkantareller
2 dl grädde
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 & 1/2 dl parmesan
smör att steka i
en skvätt soya
salt och peppar
 
Blötlägg trattkantarellerna medan du hackar schalottenlök och vitlök fint. Riv parmesanen fint. Häll ut svampen i durkslag och spola av dem lite. Krama ur det mesta av vattnet och hacka dem sedan grovt. Fräs sedan svamp, lök och vitlök i en kastrull. Häll i grädden och koka upp, tilsätt sedan parmesan och koka på svag värme tills din sås har lagom krämig konsistens. Krydda med soya, salt och peppar efter tycke och smak, men tänk på att parmesanen är rätt salt i sig. Servera med din pasta of choice. 
 
 
Matlagning och bakning | matlagning, pasta, vegetariskt | |
Upp