uppdaterat fröknäcke

På söndagar brukar jag förbereda lite mat inför veckan som kommer, typ hacka grönsaker, ta fram saker ur frysen, koka quinoa. Förra söndagen råkade jag ta i lite väl mycket när jag beräknade hur mycket quinoa som skulle gå åt under veckan, så idag var det fortfarande en del kvar i lådan och slänga mat är inte riktigt något jag håller på med. Så jag uppdaterade det klassiska glutenfria fröknäcket med att lägga till quinoa.
Jag var tvungen att modifiera lite mängder, och dessutom hade jag inte hela linfrön hemma, men det blev lika sprött och gott som vanligt hederligt fröknäcke. Liteknaprigare då quinoan blir lite hård då knäcket gräddas.
Så himla enkelt och gott. Det går att äta precis som det är, utan några krusiduller, men är lika gott med alla pålägg som hör en knäckemacka till. Jag brukar ha med bitar till campus och dippa i hummus till mellanmål. Bästa knäcket - nu med ännu mer protein och fibrer!
 
Glutenfritt frö- och quinoaknäcke
En (liten) plåt

1 dl majsmjöl
3/4 dl bovetemjöl
1/2 dl sesamfrö
1/2 dl pumpafrö
1/2 dl solroskärnor
1 & 1/2  dl kokt quinoa
1/2 dl olivolja
1 & 1/2 dl hett vatten
salt och flingsalt
 
Blanda alla torra ingredienser och blanda sedan ut med olivoljan. Häll på vatten tills att du har en kletig smet som enkelt går att breda ut på en plåt. Smeta ut så tunt som möjligt på bakplåtspapper, strö över flingsalt och grädda på 160 grader i ca 50 minuter, eller tills det har fått en gyllenbrun färg och har buktat upp i mitten. Ta ut och bryt i lagom stora bitar. 
 
Matlagning och bakning | bröd, glutenfritt, recept | |
Upp