bullfika

Igår föreslog Joakim att vi skulle baka kanelbullar idag. Jag som var hypad från (F)redagsfikat jag varit på under lunchen (FUTF, Föreningen Uppsala Tekniska Fysiker, har bullfika sista fredagen varje månad, då man kan köpa oändligt antal bullar för 30 kr, 20 om man har sin sektionsoverall på sig) så jag tyckte det lät som en toppenidé. 
Vi satte degen innan jag drog på gymmet, så de var redo att bakas ut när jag kommit tillbaka från mitt benpass. Jag visade Joakim hur man gör fina knutbullar, och tillsammans producerade vi riktigt fina och saftiga bullar. Receptet är taget från baksidan på Icas mjölpåsar, helt vanliga standardbullar liksom, men som ser proffisga ut tack vare sin knut. Och knuten är som inte speciellt svår att göra heller. Jag kanske gör en fotoguide på hur man går tillväga nån gång.
Tänk att jag inte gillade kanelbullar tidigare? Vem trodde jag att jag var egentligen? Nuförtiden förstår jag verkligen de som förskräckt utropat "gillar du inte kanel?!?!?!?" varje gång jag sa att jag inte tyckte om kanel förr i tiden. Ack, jag var ung och dum. Till bullarna drack vi chai-te och solen lyste på oss genom fönstret. Det var en fin eftermiddag.
 
Matlagning och bakning | bakning | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mumsigt!

Svar: Det var det! :)
Lina

Upp