vad jag läser, vecka 13


Nya kurser har startat, tentaresultaten börjar rulla in (en fyra i vågor och optik, who would've thought) och ordningen är för tillfället återställd. Just nu läser jag Virginia Woolfs The waves, som förvånat mig men som jag ändå gillar än så länge. Jag tycker väldigt mycket om Woolfs stream-of-conciousness-stil.
 
För att väga upp Woolfs poetiska prosa så har jag med mig Chuck Wendigs Blackbirds i väskan under dagarna, en urban fantasy-roman vars antihjältinna svär som en borstbindare och dödsfallen är grafiskt detaljerad. Chuck Wendig är en sådan författare som levt i min periferi under en lång tid nu, och som jag fattat tycke för redan innan jag läst någon av hans böcker, då han sagt en del citatvänligt om konsten att skriva. Han har skrivit ett mycket bra blogginlägg om konsten att skriva starka kvinnokaraktärer, och att det inte bara betyder att kvinnan ska kunna skjuta ett vapen eller slå en bad guy på käften. Än så länge är jag inte besviken gällande Blackbirds!
Böcker | böcker, veckoläsning | |
Upp